Saturday, April 22, 2006

Olika saker som ligger på golvet på Coop Extra och hur de är att sopa upp.

Efter ivriga påtryckningar, uppmuntrande rop och direkta hot från vänner, släktingar och galningar på tunnelbanan, har jag slutligen gett efter och tagit steget ut på internet, the information superhighway. För att dela upp raderna ordentligt i bloggen måste jag redigera varje inlägg om och om igen i minst en halvtimme. Det känns förjävligt, naturligtvis.
Hursomhelst, vad jag hade planerat för mitt första inlägg (fast nu blev ju det typ mitt fjärde (eller femte, beroende på hur jag redigerar)) var en förteckning över olika saker som ligger på golvet på Coop Extra och hur de är att sopa upp. Mina undersökningar i ämnet har lett mig till slutsatsen att dessa kan delas in i tre huvudkategorier, nämligen:
Saker som är lätta att sopa upp, saker som är svåra att sopa upp, samt saker som inte går att sopa upp. Dessa kan i sin tur delas in i underkategorier som t ex saker som är lätta att sopa upp, men svåra att upptäcka och saker som är svåra att sopa upp, men kan kan göras lättare genom behandling (t ex tillplattning). För enkelhetens skull kommer jag här att hålla mig till huvudkategorierna:

Saker som är lätta att sopa upp:
Kvitton
Kartongbitar (personlig favorit)
Glassplitter
Kattsand
Färsk basilika

Saker som är svåra att sopa upp:
Tomater (rullar iväg)
Små plastbitar (hoppar över kvasthuvudet, ofta när man inte ser)
Tejpbitar (fastnar på kvasthuvudet)
Fin sand (smiter under om man inte pressar kvasten mot golvet)
Lökar (rullar iväg, även de)

Saker som inte går att sopa upp:
Nedtrampat godis (särskilt skum med chokladöverdrag, även punchpraliner)
Barnmat (får man skopa upp med en kartongbit)
Prislappar med klistersidan nedåt (föstör mitt liv)
Krossade intorkade vindruvor (får man skrapa)

Det här var alltså alla de olika saker som ligger på golvet på Coop Extra och hur de är att sopa upp. Nej det var det naturligtvis inte, bara en bråkdel har redovisats här. Är någon intresserad av en mer fullständig förteckning, går det bra att maila mig på benjaminstengard@gmail.com, men även en sådan förteckning skulle bli inkomplett eftersom man nästan varje dag överraskas nya saker som ligger på golvet på Coop Extra och hur de är att sopa upp.

No comments: