Sunday, March 25, 2007

Tvilling.


Här är några ganska färdiga rutor från nya serien "Tvilling". Det kommer att vara lite mer bakgrunder på när jag är klar. För att utmana mig själv har jag valt att tuscha dem mad världens sämsta stift. Man måste trycka stenhårt för att tuschet ska rinna till och och slutet av varje linje hamnar en liten svart pöl. Dessutom klickar det aset som en äcklig skalbagge som hamnat på rygg varje gång man sätter det till pappret. Och nu är det försent att byta stift eftersom allt måste se likadant ut. Så i sommar har jag planerat en resa till Tyskland för att besöka personalen på fabriken där stiftet är tillverkat, för att sticka ut deras ögon. Inte med stiftet, det är alldeles för trubbigt, utan med en sax.






6 comments:

Jesper Ims Johansson said...

Borde inte de tyska fabrikanterna lida mer för sina brott om du stack ut deras ögon med något trubbigt?

Är det bestämt var eller i vilken form den här serien kommer publiceras när den är klar?

Benjamin Stengård said...

Jag är absolut inte ute efter att orsaka något lidande, utan vill bara på effektivast möjliga sätt hindra tyskjävlarna från att tillverka fler stift.
Serien kommer att vara med i det tredje numret av Kvickhuvud som släpps till Small Press Expo i Stockholm 27-29 april.

Jesper Ims Johansson said...

Har du förresten några tips på antingen vad man ska tänka på när man köper tuschpennor eller vilka märken/modeller som är bra? Jag använder dem framförallt till att täcka över smådetaljer, fylla i konturer och bildkanter i tidningscollage. Ska även texta rubriker med dem. De jag har provat hittills har varit sådär, det blir hela tiden sånna där pölar i slutet av linjerna.

Benjamin Stengård said...

Stiftet jag vanligen använder heter "Leonardt -III EF-", tror jag, det står så på det. Linjerna blir fina linjer men det går bara att dra dem neråt och snett neråt. Men om du ska tuscha i skarvar och liknande på collage, kanske det är bättre att använda en tunn pensel?

Jan b said...

Det ska de ha! Men det blir fina linjer. Det sägs vara ett plus... Är det stiftet som Fabian prackar på alla han kommer i närheten av?

Jan

Anonymous said...

Det heter med.